To jak z tymi gestami?

 

jak-z-tymi-gestami-naglowek

GEST – ruch człowieka + urządzenie, które odczytując gesty wykonuje zamierzenia człowieka

Postawiony cel, całkiem ambitny, ale czy pozostanie on tylko pustym zdaniem?

Laboratorium Eksploracji Przestrzeni 3D Zespołu Systemów Multimedialnych Instytutu Informatyki Teoretycznej i Stosowanej PAN w Gliwicach oraz Zakład Badań Wizualnych i Interakcji postanowili wspólnie podjąć ten temat. Po wspólnych dyskusjach, przemyśleniach droga pracy nad tym projektem rozpocznie się od zebrania katalogu gestów. W ramach katalogu gestów zostaną zebrane i opisane wszystkie ruchy człowieka, które niosą ze sobą znaczenie.

Ale od czego zacząć takie zbieranie takich gestów?
W jaki sposób badać jakie treści przekazują?

Kiedy odpowiemy na te pytania nasuwają się kolejne:

W jaki sposób komputer będzie odczytywał ruchy człowieka, zapisywał informacje jaką ze sobą przedstawia gest a przede wszystkim reagował?

Nad pierwszą serią pytań – czyli komunikacją od strony człowieka (zbieranie gestów i zapis ich semantycznego znaczenia) będzie zajmować się Zakład Badań Wizualnych i Interakcji
Przetwarzanie przez komputer komunikatów przesyłanych przez człowieka w formie gestów pozostaje zespołowi informatyków.

W projekcie tym zostanie zastosowana rękawica oraz kombinezon dzięki, którym będzie można zapisywać ludzki ruch. Jego zapis będzie w postaci wirtualnego odwzorowania wykonanego ruchu oraz ciągu liczb zapisujących każdą zmianę położenia elementu ciała.

Aby móc połączyć pracę obu zespołów najważniejszym elementem było określenie w jaki sposób będzie zapisywane znaczenie każdego gestu. W tym momencie pojawia się zaniedbane do tej pory „słowo”. Każdy gest będzie reprezentowany przez listę słów określających jego znaczenie. I właśnie w taki sposób komputer będzie zapisywał rozpoznanie gestu – w postaci słowa.

Praca w takim zespole gdzie ścierają się odważne pomysły projektantów, racjonalne spojrzenie informatyczne pozwala na dojście do wielu ciekawych konkluzji.
Każde wspólne spotkanie pozwala szczegółowiej dookreślać stawiane problemy, ale również jest generatorem nowych pomysłów i rozwiązań.

Pytań i zagadnień do rozważenia pojawia się dużo więcej, ale przedstawione powyżej stanowią kwintesencję. Więcej szczegółów można znaleźć na Blogu Wiesława Gdowicza, który jest kierownikiem projektu w Zakładzie Badań Wizualnych i Interakcji.

PROJEKT GESTY

 

Reklamy