IV rok wzornictwa – pierwsze zajęcia – CHARLIE NA PLAŻY

 

charlie-1-naglowek

/Projekty realizowane w ramach Pracowni Badań Wizualnych, IV rok wzornictwo, semestr zimowy, rok akademicki 2009/2010/

Studenci IV roku, lekko zdenerwowani, przygotowują się do obejrzenia krótkiej, 7 sekundowej sceny z filmu Charlie na plaży. W tym momenciepo obejrzeniu filmu studenci zapisują wszystkie elementy jakie zapamiętali z widzianej sceny na specjalnie przygotowanym arkuszu. Starają się zapisać jak najwięcej szczegółów, ponieważ za chwilę ich zadaniem będzie wyreżyserowanie tej samej sceny. Kamera i światła już czekają na nich. W prezentowanej scenie występują 2 osoby – mężczyzna i kobieta. Lekko się szamoczą, mówią coś do siebie, wiatr lub ręka kobiety płata figla i spada kapelusz z głowy mężczyzny. Scena kończy się odejściem kobiety. Tak tą scenę widzę ja – Marta Więckowska. Natomiast każdy ze studentów widzi ją inaczej.

Znaczenia sceny wg studentów różniły się między sobą. Niektórzy dostrzegli więcej szczegółów takich jak wskazywanie palcem w dół, wyrzucenie papierosa czy zrzucanie kapelusza.
Reżyserowie są bardzo wymagający i „eksploatują” aktorów – studentów, by jak najwierniej odzwierciedlić to co widzieli. Liczne próby przed ostatecznym nagraniem sceny świadczą o ich zaangażowaniu. Słychać przejęte głosy, komentarze reżyserów:
„nie, nie!, czekaj nie tak musisz nerwowo się ruszać i zrzucić mu ten kapelusz”,
„chcesz go wkurzyć i ciągniesz go za nos”, „ jesteś waleczna i machasz rękami”
„jest to scena w której para przygotowuje się do tańca”, „gestykuluj! – ale jak mam gestykulować – machaj, machaj, czekaj chwile…”
„podchodzisz do niej bliżej” „jak mam to robić? – no tak w złości, tak w złości”
„Wskazujesz ręką buty – tak trzy razy”

Efektem tego jest 14 krótkich filmów – które powstały na podstawie obejrzenia tej samej sceny.
Jest to zdumiewające w jak różny sposób można odczytywać znaczenie tej samej sceny, obejrzanej w takich samych warunkach, w takim samym kontekście.
Cała ta zabawa jest pierwszą fazą zadania, które stoi przed studentami. Zagadnienie, które będą poruszane w zadaniu to:
I. Ruch
II. Gest
III. Znaczenie
IV. Obraz (obraz gestu, obraz ruchu, obraz i znaczenie)

Po zejściu z „planu filmowego” studenci porównują między sobą nakręcone przez siebie filmy – sekwencję ruchów, ale również w jaki sposób odczytali znaczenie tej sceny oraz relacje pomiędzy postaciami.
Celem zadania jest porównanie znaczenia oryginalnej sceny filmowej ze znaczeniem przypisywanym tej scenie przez studenta. Podczas tych zajęć studenci zebrali materiał badawczy, który posłuży im do wykonania badania. Badanie będzie polegało na prezentacji osobom badanym obu scen – oryginalnej oraz tej wyreżyserowanej przez studenta. Zadaniem osób badanych będzie zanotowanie znaczenia obu scen.

Reklamy