Gesty ruchome i gesty zamrożone

gesty-zamrozone-naglowek

/Projekty realizowane w ramach Pracowni Badań Wizualnych, IV rok wzornictwo, semestr letni, rok akademicki 2009/2010/

Na pierwszych zajęciach dla IV roku studenci oglądali 7 sekundowy fragment niemego filmu „Charlie na plaży”. W trakcie tych zajęć studenci poznali szczegóły nowego ćwiczenia, którego celem jest analiza znaczenia gestów. (Szczegóły)

Osoby badane po obejrzeniu nowej wersji sceny na plaży wypełniły tabelę, w której znajdowały się kategorie:
opis sceny, osoba A, osoba B, znaczenie sceny, gesty-sens.

Kasia Jachimczyk rozpoczęła analizę wyników badania od zaznaczenia powtarzających się słów w każdej kategorii. Najczęściej powtarzającymi słowami były: gestykulacja rękoma i kłótnia. Pozostałymi słowami były: spadający melonik, krzyczy, niezgoda, odchodzi, wymachuje parasolem, gwałtowna dyskusja, dominuje itd. Następnie studentka podzieliła film na klatki występujące co 0,5 sekundy. W kolejnym etapie Kasia przypisywała każdej klatce słowa, które wcześniej wyszczególniła.


W jaki sposób Kasia przypisywała poszczególne klatki do opisów?
Co można wnioskować na podstawie ruchów rąk, na podstawie „zamrożonych” gestów?
Czy można oddzielić doświadczenie związane ze znajomością tego filmu?
Czy intuicyjny sposób przypisywania słowa do obrazu jest prawidłowym postępowaniem?

Niezbędna jest analiza samych gestów bez uwzględniania wcześniejszych doświadczeń związanych ze znajomością tego filmu. Ale czy to samo znaczenie będzie odczytywane przez osoby jeśli będziemy prezentować same klatki – obraz bez ruchu.

Kasia przeprowadziła test – prezentowała wybrane klatki kluczowe osobom badanym i pytała o ich znaczenie. Następnie porównywała z tymi elementami -słowami, które ona im przypisała.
W badaniu ponownym, nieruchomym klatek, osoby badane nie wspomniały, nie zauważyły niektórych elementów np. okularów. Warto byłoby poszukać różnic w wynikach obu tych badań – różnice w postrzeganiu obrazu gestu ruchomego i obrazu gestu nieruchomego. To co znika, to co niedostrzegany przy geście zamrożonym lub przy geście ruchomym warto porównać oraz zobaczyć jak zmienia się znaczenie. Nie potrafimy tego wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, ale możemy stwierdzić pewien fakt – a poprzez to staramy się zrozumieć jak dochodzi do tego zjawiska – dlaczego zwracamy uwagę na szczegóły właśnie podczas oglądania filmu a oglądając zamrożony obraz pomijamy je.

Advertisements