Badania i analizy użyteczności portali internetowych

Analizy i badania uzytecznosci stron www

/Projekt realizowany w ramach przedmiotu Badania Użyteczności / II rok wzornictwo/

W ramach zajęć na II roku wzornictwo studenci przeprowadzają badania i analizy użyteczności wybranych portali internetowych. Ćwiczenie składa się z dwóch etapów:

I Badania własne
ocena użyteczności wykonana przez studentów na podstawie analizy cech wizualnych, struktury i funkcjonalności portalu www

1. Ocena pierwszego wrażenia na temat badanej strony www.
* charakter strony www – czego dotyczy strona www? jakie są jej cele?
* rodzaje informacji
* dostępne funkcje
* rodzaje użytkowników

2. Analiza strony głównej i wybranych podstron, obejmująca (praca w grupach):
* ocena (wizualnej postaci, czytelności, przejrzystości, trudność/łatwość w przeglądaniu jej zawartości i inne)
* analiza układu graficznego i elementów wizualnych (kolorystyka, kompozycja, typografia)
* podział elementów na grupy (stałe, zmienne, aktwyne, niekatywne)
* rodzaje interakcji (przyciski, listy, formularze, inne itd)
* elementy nawigacji /sposób poruszania się po stronie/
* prezentacja działania dostępnych funkcji
* wskazanie, elementów problematycznych
3. Analiza architektury informacji
4. Ocena końcowa – ocena portalu wg kategorii:
*Łatwość i płynność nawigacji
*Czytelność układu strony
*Dobra kategoryzacja treści
*Zrozumiałość dla użytkownika zawartych treści
*Sposób prezentacji informacji i odnośników
*Estetyka grafiki
*inne”

II Badania z użytkownikami
ocena użyteczności wykonana na podstawie obserwacji użytkowników podczas korzystania z badanego portalu www

1. Określenie procedury badawczej i zastosowanych narzędzi badawczych:
* cele badania
*przebieg badania
*zastosowane narzędzia
*forma uzyskiwanych rezultatów

2. Analiza wyników
* prezentacja wyników dla jednego użytkownika:

a. Analiza dróg użytkowników w kontekście:
*struktury
*ilości wykonanych kroków
*popełnionych błędów
*czasu wykonania komendy
*wybieranych elementów interfejsu strony www

b. Interpretacja komentarzy użytkowników.

c. Stopień zrozumienia działania strony www

d. Ocena cech wizualnych strony www.

Następnie wyniki z obu etapów są ze sobą porównywane. W ten sposób studenci mogą zobaczyć jakie problemy w funkcjonowaniu portalu zostały pominięte w ich analizie i jak w zależności od rodzajów użytkowników może zmieniać sposób korzystania z serwisu www. W roku akademickim 2013/2014 badaniu zostały poddane portale: sklep internetowy oraz portal kulturalno-społecznościowy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami prowadzonych badań.

Prezentacje realizacji studenckich:

nevershy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s