Badania zachowań użytkowników interfejsu /II rok wzornictwo/

badanie-zachowan

Studenci II roku wzornictwa w ramach przedmiotu badania użyteczności w pierwszym semestrze prowadzą badania użyteczności stron www a w drugim podejmują pierwszą próbę badania zaprojektowanego przez siebie interfejsu. Studenci opracowują badanie dotyczące obserwacji zachowań użytkowników interfejsu, specjalnie zaprojektowanego do tego celu. W ten sposób mogą skonfrontować swoje wyobrażenia o sposobach użytkowania interfejsu z rzeczywistym zachowaniem użytkownika. Badanie prowadzone jest na niewielkiej dziesięcio-osobowej grupie.

 

etapy realizacji ćwiczenia

 

 

 

Projekt interfejsu

W projekcie interfejsu studenci uwzględniają:
– architekturę informacji przedstawioną w postaci graficznego schematu
– projekt interakcji
– projekt wszystkich widoków i elementów graficznych interfejsu.
Przedstawiony zakres opisu projektu pozwala autorowi przewidzieć wszystkie możliwe zachowania użytkownika w interfejsie.

przykład graficznego przedstawienia architektury informacji 
zaprojektowanego interfejsu
autor: Kamil Kowalczyk, 2 rok wzornictwo 2014/2015

architektura

 

 

Projekt badania

Badanie polega na obserwacji użytkownika i zapisie występujących interakcji (kliknięcia, zmiany elementów interfejsu). W trakcie sesji nagrywany jest obraz ekranu komputera a następnie przekładany na graficzny zapis, uwzględniający następujące po sobie zmiany interfejsu i podejmowane przez użytkownika interakcje. Studenci projektują sposób zapisu różnych rodzajów zachowań użytkowników, w taki sposób by mógł on być podstawą do wyciągania wniosków dotyczących:
– różnic i podobieństw pomiędzy użytkownikami,
– wyszukiwania wzorców zachowań
– momentu zrozumienia zasady działania interfejsu.

 

przykład zapisu zachowań użytkowników interfejsu 
autor: Magdalena Nedyńska, 2 rok wzornictwa 2014/2015

zapis-drogi-uzytkownika-all

przykład zapisu zachowań użytkowników interfejsu 
autor: Kacper Blajer, 2 rok wzornictwa 2014/2015

 

 

 

Założenia interfejsu

Co roku zmienia się temat przewodni projektu – był już interfejs do obsługi urządzeń w sali wykładowej, przewodniki kulinarne, proste gry. W tym roku interfejs umożliwia swobodne układanie elementów fotografii twarzy. /Prototyp wykonywany jest w programie InDesign/

Założenia interfejsu:

  • Zaprojektowany w celu obserwacji zachowań użytkowników
  • Swobodne układanie elementów fotografii twarzy
  • 8 fotografii twarzy podzielonych na 4 części – w sumie 32 elementy
  • Wszystkie konfiguracje elementów są dopuszczalne oprócz jednego – połączenie oczu i ust tej samej osoby.

zalozenia

Czy brak możliwości ułożenia zestawu elementów dla jednej twarzy będzie rodził frustracje, niezadowolenie?

Jak będą reagować na taką sytuację użytkownicy interfejsu?

Czy może wręcz przeciwnie użytkownicy będą układać różne zestawy?

Czy użytkownicy zrozumieją zasadę działania interfejsu?

Jakie zasady interakcji wybiorą studenci do spełnienia wszystkich wytycznych?

Jak bardzo będą się różnić między sobą zaprojektowane interfejsy?

Czy studenci będą zaskoczeni reakcjami użytkowników podczas korzystania z interfejsu?

 

 

Rezultaty
wybrane wnioski

——————————————————————————————————————————–

Wielokrotne klikanie w jeden element wynika z poszukiwania brakującego elementu portretu (użytkownik po odnalezieniu trzech pasujących części stara się jak najszybciej znaleźć czwarty element tej samej fotografii).
autor: Nina Duda
Zapis drogi użytkownika – badany nr 1, 25 lat

przyklady-czestotliwosc

——————————————————————————————————————————–

Zmiana rozmieszczenia przycisków w interfejsie z zachowaniem zasady ich działania wpływa na sposób działania użytkownika – kolejność oraz ilość wybieranych przycisków.
autor: Krystyna Strzeszewska

Porównanie schematu używania przycisków w badaniu interfejsu A i B dla grupy 50+ i grupy 14-

przyklady-sposob-klikania

——————————————————————————————————————————–

Treść polecenia wpływa na szybsze zrozumienie działania interfejsu. Z grupy „zapoznawczej” która nie miała określonego celu, jedynie jeden użytkownik zdołał ułożyć twarz z tych samych elementów, za to w grupie „grającej” 3 na 4 użytkowników ułożyło twarz.

autor: Kacper Blajer

GRUPA 1. (zapoznawcza)

ilość badanych: 4 osób w różnym wieku

Czas badania: 1,5 min

Polecenie:
Zapoznaj się z interfejsem.

GRUPA 2. (grająca)

ilość badanych: 4 osób w różnym wieku

Czas badania: 1,5 min

Polecenie:
Ułóż twarz, która będzie składała się z tych samych elementów.

——————————————————————————————————————————–

Użytkownicy klikali częściej w sylwety kobiet. O wyborze elementów decydowało ich położenie – chętniej wybierano sylwety z lewej strony, oraz kolejność w jakiej zaczynały drgać – najczęściej wybierany element (k1) zaczynał poruszać się jako pierwszy.

autor: Patrycja Paprotny

przyklady-wybór-przyciskow

przyklady-wybór-przyciskow-2

——————————————————————————————————————————–

Rezultaty
prezentacje studenckie

patrycja-paprotny       Nina-duda

Magdalena-nedynska       krystyna-strzeszewska

kacper+blajer

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s