Badanie czytelności mapy linii tramwajowych

badanie-czytelnosci-map

Studenci I roku wzornictwa w semestrze letnim w ramach zajęć z Podstaw Badań Wizualnych podjęli się weryfikacji czytelności map sieci linii tramwajowych zaprojektowanych przez swoich studentów projektowania graficznego. Każdy student analizował osobno jedną, wybraną mapę  natomiast wspólnie w grupie wypracowali podczas zajęć projekt scenariusza badania. Zostało to poprzedzone analizą sposobów korzystania z tego typu schematów oraz czynników zewnętrznych mogących mieć wpływ na ten proces. W efekcie udało się wypracować następujące rezultaty:

Cele badania:

  • weryfikacji czytelności map sieci tramwajowej GOP zaprojektowanych przez studentów ASP w Katowicach na kierunku projektowanie graficzne
  • użyteczności i czytelności poszczególnych elementów mapy
  • obserwacji sposobu korzystania z mapy
  • sformułowania rekomendacji zmian dla badanej mapy

 

Pytania badawcze:

  1. Które elementy były łatwe do odczytania dla badanego, a które trudne?
  2. Czy użytkownicy korzystają ze wszystkich elementów mapy?
  3. Czy zastosowany w mapie podział na poszczególne miasta jest czytelny dla użytkownika?
  4. Czy oznaczenia przystanków z możliwością przesiadki są widoczne?
  5. Czy badanym sprawia trudność rozróżnienie poszczególnych linii tramwajowych umiejscowionych obok siebie?

Przedmiot badania:

  1. Jak zachowywał się badany: jakie czynności wykonywał podczas wykonywania zadania, na co zwracał uwagę, ile czasu mu to zajmowało
  2. Co było dla użytkownika łatwe, a co trudne podczas korzystania z mapy
  3. Opinia badanego — ogólny odbiór zaprojektowanej mapy sieci tramwajowej

W badaniu wzięło udział 10 osób, podzielonych na dwie grupy:
– osoby w przedziale wiekowym 20-40
– osoby w przedziale wiekowym 55+

 

Scenariusz badania

Respondenci na początku zapoznają się z schematem sieci linii tramwajowych.Po czym przystępują do uzupełnienia ankiety dotyczącej określenia pierwszego wrażenia na temat mapy oraz częstotliwości korzystania z komunikacji miejskiej. Następnie badani muszą wykonać siedem poleceń związanych z korzystaniem z mapy GOP. Sposób wykonywania poleceń oraz komentarze respondenta są rejestrowane.

Respondenci mieli do wykonania 7 poleceń związanych z wyszukiwaniem informacji na schemacie linii tramwajowych. Polecenia zostały podzielone na 3 grupy:
– wskazanie trasy z pkt A do pkt B
– wskazanie trasy przejazdu danych lini tramwajwych
– pokazanie danego przystanku

Po wykonaniu poleceń badani uzupełniali ankietę składającą się z ośmiu pytań dotyczącą oceny czytelności mapy, elementów, które pomagały lub utrudniały wykonywanie poleceń.

scenariusy

 

 

 

Rezultaty
wybrane wnioski

 

Wojtek Młynarczyk

 

mapa-wojtek-mlynarczyk

wnioski:
Jaki jest wpływ wieku użytkownika na szybkość odnajdywania informacji
na schemacie?
– Badanie wykazało, że osoby starsze wolniej odczytują informacje z mapy. Średnie czasy wykonania wszystkich zadań w grupie wiekowej 55+ były dłuższe niż w grupie 20 – 40. Różnice wynosiły od 12 s do 40 s.
Czy zastosowana punktacja typografii ułatwia odczytywanie mapy?
– Zastosowana punktacja jest czytelna dla wiekszość osób badanych (8 na 10 osób) niezależnie od wieku. Mimo to dwie osoby podały zbyt niską punktacje nazw przystanków jako element utrudniający korzystanie ze schematu.
Czy zastosowany zestaw kolorystyczny ułatwia odczytywanie
mapy?
– Zróżnicowanie kolorystyczne zostało ocenione jako pomocne przez wszystkich badanych. Dwie osoby ze starszej grupy wiekowej unzały, że kolory oznaczeń linii tramwajowych są zbyt podobne do siebie.
Czy użytkownicy korzystają ze wszytskich elementów mapy?
– Wszyscy badani w grupie 55+ używali legendy, choć tylko troje z nich było w stanie w pełni zrozumieć jej treść. W młodszej grupie wiekowej dwóch badanych nie używało legendy wcale. Pozstastała trójka w pełni zrozumiałą treść legendy.
Wśród elementów utrudniających korzystanie z mapy przynajmniej dwukrotnie wystąpiły:
-za mało widoczne linie oddzielające miasta,
-za niska punktacja nazw przystanków,
-zbyt mała różnica kolorów oznaczających linie.

Schemat pełni swoja funkcję pomimo drobnych zastrzeżeń użytkowników.
Po analizie wyników badania można zasugerować następujące korekty:
– Większe zróżnicowanie kolorystyczne linii tramwajowych,
– Częsciej występujące/większe nr linii na schemacie,
– Mocniejsze linie oddzielające od siebie miasta.

 

Mateusz Mioduszewski

badana mapa
—————————————————————————————————————————————-

mapa-mioduszewski

 

zapis sposobu wykonywania poleceń
—————————————————————————————————————————————-

 

mateusz-schemat

wnioski:
Elementy utrudniające korzystanie ze schematu
osoby 55+ lat
– mała punktacja tekstów,
– mały kontrast kolorystyczny zastosowany w liniach tramwajowych,
osoby 20–40 lat
– słabe oznaczenie miast,
– mały kontrast kolorystyczny zastosowany

w liniach tramwajowych

 

Magdalena Szumigaj

badana mapa
—————————————————————————————————————————————-

szumigaj-mapa

 

zapis sposobu wykonywania poleceń
—————————————————————————————————————————————-

szumigaj-shemat

 

wnioski:
– największe trudności użytkownikom sprawiło wskazywanie linii tramwajowych i ich numerów 
– respondenci nie mieli trudności z odnalezieniem nazw miast użytkownicy mieli trudności ze wskazaniem przystanków
– w ankiecie zaznaczyli, że nazwy przystanków są nieczytelne
– 
połowa osób zdeklarowała się, że wykonywanie poleceń było łatwym zadaniem

 

Klaudia Kadłubiec

badana mapa
—————————————————————————————————————————————-

klaudia-schemat

 

zapis sposobu wykonywania poleceń
—————————————————————————————————————————————-

mapa-kadlubiec

 

 

Karolina Dołkowska

badana mapa
—————————————————————————————————————————————-

mapa-dolkowska

 

zapis sposobu wykonywania poleceń
—————————————————————————————————————————————-

dolkowska-schemat

wnioski:
– osoby starsze przybliżały wzrok do mapy w celu odczytania nazw przystanków, komentując przy tym, że stopień pisma jest za mały. Ten czynnik spowalniał wykonywanie poleceń i wzbudzał niepozytywne emocje.
– We wszystkich przypadkach realizacja poleceń wspomagana była narzędziem (wodzenie długopisem). Tym sposobem badani ,,nie gubili’’ trasy podczas wykonywania poleceń.

 

Anna Bawor

badana mapa
—————————————————————————————————————————————-

bawor-mapa

zapis sposobu wykonywania poleceń
—————————————————————————————————————————————-

 

bawor-schemat

 

wnioski:
Badanie wykazało, że zastosowanie ciemnego tła i jasnej typografii budzi wątpliwości u starszych użytkowników, przyzwyczajonych do jasnego tła i ciemnej typografii.
Zastosowanie zróżnicowania kolorystycznego linii wyznaczających trasy znacznie ułatwiło wykonanie zadania respondentom i zostało przez nich pozytywnie odebrane
Rozmieszczenie nazw miast oraz ich podział sprawiał problemy w trakcie wykonywaniu poleceń.

 

Rezultaty
prezentacje studenckie

 

anna bawor    kasia kalnik

magda-szumigaj    mioduszewski

wojtek młynarczyk    kaludia-kadlubiec

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s