Badania użyteczności 2015/2016 Część 1.

ikonka-1

Badanie użyteczności portali internetowych – 2 rok wzornictwa.

Studenci wzornictwa na drugim roku studiów przechodzą kurs dotyczący prowadzenia audytów portali internetowych oraz prowadzenia badań użyteczności. Praca dzieli się na dwa etapy badania własne i badania z użytkownikami.

Badania własne

  • analiza zastosowanych wartości graficznych (w tym typografii, kolorystyki, layoutu) oraz hierarchii czytelności
  • analiza architektury informacji i metod nawigacji
  • analiza scenariuszy użytkowania portalu
  • wnioski i hipotezy (wady i zalety)

Badania z użytkownikami

  • budowa scenariusza badania na podstawie postawionych w etapie 1 hipotez (narzędzia: ankiety, obserwacja użytkowników podczas wykonywania poleceń związanych z użytkowaniem portalu)
  • przeprowadzenie badania wraz z rejestracją zachowań użytkowników (rejestracja obrazu wyświetlanego na ekranie komputera podczas wykonywania poleceń, komentarze użytkowników, czas wykonywania polecenia)
  • analiza wyników wraz z graficznym zapisem zachowań użytkowników:
        • na osi czasu, uwzględniającym kolejne zdarzenia jak np. kliknięcia, najechania kursorem na elementy interfejsu, zmiany w interfejsie oraz popełniane błędy
        • na strukturze reprezentującej architekturę informacji portalu
        • na uproszczonym schemacie interfejsu portalu (prezentacja miejsc kliknięć i innych zachowań)
  • podsumowania – zbiorcze wyniki dla wszystkich użytkowników (uśrednione wyniki, częstotliwość występowania danego zdarzenia)
  • weryfikacja postawionych hipotez i rekomendacje

W obszarze zainteresowań badawczych studentów znajdowały się następujące typy portali:

LINIE LOTNICZE

SKLEPY INTERNETOWE (również z artykułami spożywczymi)

TELEFONIA KOMÓRKOWA

PORTALE INFORMACYJNE

PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE

PREZENTACJE PORTFOLIO

Część hipotez studenckich, postawionych na etapie badań własnych się potwierdziła. Udało się odnotować również wiele nowych problemów wynikających z użytkowania portali. Portal play jest tak samo trudny w użytkowaniu dla stałych jak i nowych użytkowników. Ilość dostępnych opcji, brak wyraźnej hierarchii ważności elementów powoduje największą ilość błędów. Portale linii lotniczych przepełnione reklamami i ofertami irytują użytkowników, którzy oceniają proces rezerwacji lotu jako bardzo trudny. W trzech przypadkach branych pod uwagę (wizzair, ryanair, easyjet) ogromną trudnością okazało się znalezienie przycisku „dalej” przenoszącego do kolejnego etapu rezerwacji biletu. Portal e-zakupy.tesco jest bardzo trudny do użytkowania dla osób starszych, które popełniają prawie te same błędy co osoby młode, ale czas wykonania polecenia jest czasami nawet trzykrotnie dłuższy. Wynika to z faktu, że osoby starsze bardziej dokładnie przyglądają się wszystkim elementom interfejsu, czytają każdy komunikat, instrukcję. Jednak to i tak nie pomaga w unikaniu błędów.

Wieloma ciekawymi wnioskami, spostrzeżeniami wypełnione są raporty badawcze studentów. Zachęcamy do zapoznania się z nimi. Polecamy artykuł z wybranymi rekomendacjami (czytaj tutaj) oraz zapoznanie się z raportami badawczymi studentów – poniżej lista linków.

ryanair   tesco   wizz-airstylowi-pl   play   pinterest   instagram   empik   easyjet   deviant-art   design-alive   co jest grane   alma

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s