Badania użyteczności portali www – raporty z badań wraz z rekomendacjami

Badania użyteczności wybranych stron/portali internetowych  realizowanych przez studentów II roku wzornictwa, studiów I stopnia.

Zakres opracowania:

Ćwiczenie składa się z trzech etapów: badań własnych, badań z użytkownikami oraz porównania wyników obu etapów. Przed rozpoczęciem pracy należy sformułować cele/pytania dotyczyące planowanych badań:

  1. Do czego służy badany portal?
    Kto i w jakim celu go odwiedza?
  2. Kogo ma przyciągnąć portal?
  3. W jaki sposób portal jest zbudowany? Z jakich elementów się składa /zarówno wizualne jak i funkcjonalne/?
  4. Jak budowa portalu odpowiada jego założeniom?
  5. Czy będą występować trudności w korzystaniu z portalu? W jakich miejscach, przy realizacji jakich celów?

Badania własne mają dążyć do określenia hipotezy dot. sposobu korzystania z serwisu, występujących problemów, określenia, z których funkcji użytkownicy potrafią korzystać a z których nie i dlaczego.

Badania z użytkownikami mają na celu weryfikację hipotezy, ocenę użyteczności portalu w wybranych aspektach.

Realizacje studenckie:

IWP
Karolina Kruszewska
ual
Bartosz Płóciennik
kopernik
Oliwia Otręba
design-council
Karolina Kustra
miasto
Gabriela Tworek-Ryszawy
zazzle
Dagmara Szmal
bonito
Jacek Nosiła

ETAP I
Badania własne

      1. Cele portalu /do czego służy?/
      2. Użytkownicy portalu, cele wizyty na portalu
      3. Dostępne funkcjonalności /rodzaje oraz sposób/sposoby korzystania z tych funkcji/
      4. Sposoby poruszania się po stronie /nawigacja, interakcje/
      5. Budowa portalu /rodzaje podstron i ich budowa–layoutów; rodzaje elementów–menu, przyciski, teksty, nagłówki, hiperlinki, fotografie, reklamy; cechy elementów–kolorystyka, typografia, wielkość/
      6. Architektura informacji portalu /schemat prezentujący podstrony portalu i relacje pomiędzy nimi – schemat powinien umożliwiać prezentowanie każdej możliwej drogi użytkownika/
      7. Wnioski /wady i zalety strony www/

      ETAP II
      Badania z użytkownikami

          1. Cele badania /Pytania badawcze/hipotezy/
          2. Scenariusz badania /wraz z uzasadnieniem w jaki sposób dana metoda pozwoli zweryfikować postawione hipotezy/
          3. Analiza wyników
            1. Wyniki dla poszczególnych uczestników badania /np. zapis drogi użytkownika, czas wykonywania polecenia/
            2. Porównanie wyników pomiędzy poszczególnymi uczestnikami badania – różnice i podobieństwa
            3. Wyniki zbiorcze
          4. Wnioski

          ETAP III
          Porównanie wyników badań własnych z badaniami z użytkownikami

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s