Badania w projektowaniu

Badania w projektowaniu

praca doktorska Marty Więckowskiej
promotor:
prof. ASP Wiesław Gdowicz /ASP Katowice/
recenzenci:
prof. Jan Nuckowski /ASP Kraków/
prof: Bogdan Król /ASP Katowice/

Publikacja „Badania w projektowaniu” powstała w celu prezentacji różnych aspektów i możliwości prowadzenia badań w projektowaniu oraz ich roli i miejsca w procesie projektowym. Składa się z sześciu rozdziałów, które wprowadzają projektanta w zagadnienia badawcze. Pierwsze trzy rozdziały stanowią wprowadzenie w tematykę badań w projektowaniu. W pierwszym nakreślona jest rola projektanta, kilka faktów z historii badań w projektowaniu, ich rozwój oraz działalność Zakładu Badań Wizualnych i Interkacji. W drugim zawarto opis badań naukowych i ich rolę. Trzeci rozdział natomiast został poświęcony wyróżnieniu miejsca i roli badań w procesie projektowym. W kolejnych trzech rozdziałach temat został ujęty bardziej od praktycznej strony: elementy i sposoby konstruowania badania (rozdział 4), prezentacja wybranych metod (rozdział 5) aż do przykładu procesu projektowania narzędzia badawczego (rozdział 6).

Rozdział 1
Wprowadzenie w tematykę badań w projektowaniu

Rozdział pierwszy dotyczy nakreślenia roli projektowania w kształtowaniu rzeczywistości, jego odpowiedzialności i wykorzystywania badań jako wsparcia do podejmowania racjonalnych decyzji projektowych.

  1. Badania w projektowaniu
  2. Historia badań w projektowaniu

 

Rozdział 2
Badania naukowe a badania w projektowaniu 

Drugi rozdział pozwala zapoznać się z zagadnieniami i procedurami dotyczącymi badań naukowych, na których bazują badania w projektowaniu.

  1. Nauka i badania naukowe 
  2. Cele badań naukowych
  3. Zadania i funkcje badań naukowych
  4. Reguły badań naukowych
  5. Badania w projektowaniu

Rozdział 3
Miejsce i rola badań w procesie projektowym 

W trzecim rozdziale został omówiony proces projektowy w kontekście prowadzenia badań oraz związana z nim metodyka projektowania User Center Design oraz dziedziny pokrewne: Usability i User Experience.

 

Rozdział 4
Projektowanie badania 

Czwarty rozdział zawiera informacje, jak projektować badanie. Opisane zostały poszczególny etapy tworzenia badania oraz możliwości wyboru, jakie ma badacz na każdym z nich. Każda z tych możliwości – elementów budujących badanie – została opisana w kontekście celów badawczych oraz uzyskiwanych efektów. Projektant, który stoi przed zadaniem opracowania metody badawczej, może do tego celu wykorzystać treść tego rozdziału poprzez dokonywanie wyboru spośród opisanych możliwości prowadzenia badania.

Rozdział 5
Katalog metod badawczych 

W piątym rozdziale znajduje się opis dziewięciu wybranych metod badawczych, które zostały uporządkowane według odniesienia do celu badawczego, warunków badania oraz ich zakresu (m.in. metody dotyczące badań weryfikacji użyteczności produktu, czytelności komunikatu wizualnego, pomiaru zachowań użytkowników).

Rozdział 6
Projekt metody i narzędzia badawczego do przeprowadzania badań użyteczności stron www

Szósty rozdział prezentuje proces powstania metody badawczej oraz narzędzia do przeprowadzania badań użyteczności stron www. Został zaprezentowany stan wiedzy na temat obszaru badań użyteczności, proces budowy metody badawczej oraz badanie pilotażowe weryfikujące jej skuteczność. Ostatnim elementem jest prezentacja projektu interfejsu aplikacji-narzędzia do prowadzenia badań.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s