Dlaczego niektóre strony www chętnie odwiedzamy a niektóre tylko z konieczności… / kilka słów o user experience

strony-www-pinterest

Projektowanie user experience (UX design) to dyscyplina, która skoncentrowana jest nie tyle na projektowaniu obiektów co doświadczenia jakie będzie związane z ich użytkowaniem. Istotny jest proces, interakcja, których efektem będą pozytywne doznania, doświadczenia użytkownika. Ambicje projektantów dotyczące kształtowania „doświadczeń użytkownika” są coraz szersze. Podejmują nawet próbę „dosięgnięcia” naszych emocji. …

Czy „sięganie” po emocje użytkownika jest ważne?
Norman, Andrew Ortony, William Revelle (2004) zaproponowali model „emocji”, prezentujący w jaki sposób emocje i zachowanie są zdeterminowane przez określone części – poziomy mózgu.

Głównym elementem zaproponowanej teorii jest, stwierdzenie że stan w afekcie (rządzony emocjami), w zależności czy jest negatywny czy pozytywny – zmienia sposób w jaki myślimy.
Kiedy jesteśmy źli lub przestraszeni, emocjonalna reakcja/odpowiedź skupia się na problemie od razu i próbuje przezwyciężyć lub rozwiązać postrzegane niebezpieczeństwo. Nasze ciało będzie reagować poprzez pocenie się oraz napinanie mięśni.

Kiedy natomiast jesteśmy bardzo szczęśliwi, np. oglądając zwycięstwo naszej ukochanej drużyny w ważnych mistrzostwach – reagujemy na ten fakt śmiechem, radością. Ciało relaksuje się. W tak pozytywnym nastroju jesteśmy mniej skoncentrowani, a przez co możemy być bardziej kreatywni.
(Helen Sharp, Yvonne Rogers, Jenny Preece, (2009), Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, 2nd Edition, s. 207-209)

Rola emocji jest bardzo ważna. Dlatego projektanci user experience często stawiają sobie za cel wpływanie na ich kształt wywołując, np: zachwyt pięknym obiektem, widokiem, zadowolenie z szybko i sprawnie wykonanej pracy lub przyjemność poprzez zabawę. Starają się odnosić do pozytywnych emocji, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi.

Do popularyzacji UX przyczynił się Don Norman, profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, wiodąca postać w dziedzinie HCI (Human-computer interaction). Definicja, którą możemy znaleźć na stronie Nielsen Norman Group (Don Norman i Jakob Nielsen) odnosi się do user experience w szerszym kontekście:

„User experience” obejmuje wszystkie aspekty
interakcji użytkownika z firmą, jej usługami i produktami.

Pierwszym z wymogów doskonałego user experience
jest spełnienie potrzeb konsumenta bez zbędnych przeszkód i kłopotów.

Następnym jest prostota i elegancja produktów,
których posiadanie jest przyjemnością, przyjemnością użytkowania.

Prawdziwe user experience przekracza dawanie
konsumentom tego, o czym mówią, że tego
chcą, lub tylko produktu z listą niezbędnych cech.

Aby osiągnąć wysokiej jakości user experience
firmowej oferty konieczne jest płynne
przenikanie się wielu dyscyplin, takich jak technologia,
marketing, projektowanie graficzne
i użytkowe, czy projektowanie interfejsów.

(źródło: http://www.nngroup.com/about/userexperience.html , tłumaczenie: http://uxdesign.pl/architektura-pozytywnych-doswiadczen/)

Dawanie użytkownikom tego czego jeszcze nie pragną.
Wychodzenie naprzeciw ich jeszcze nie zdefiniowanym potrzebom.

Do osiągnięcia tego celu przede wszystkim trzeba bardzo dobrze poznać użytkownika – jego codzienne życie, by móc rozpoznać obszary, możliwości wprowadzania nowego produktu.

Studenci 2 roku wzornictwa na zajęcia z badań użyteczności mieli przygotować pozytywny i negatywny przykład strony www.

W grupie negatywnych przykładów znalazły się strony internetowe związane z lokalnym transportem – PKS i PKP. Po za brakiem aktualnych danych, wadą tych stron jest brak dostosowania ich do mobilnych urządzeń, które ze względu na swoją poręczność mogą towarzyszyć nam w różnych miejscach.
Jeszcze ciekawszy jest fakt, że strona PKP ma wersje mobilną, ale tylko strony głównej. Cóż za wyraz szacunku wobec klientów a może bardziej nieudany psikus. Sprawdzenie rozkład jazdy pociągu PKP na ekranie telefonu wymaga wielokrotnego zmniejszania i zwiększania wyświetlanego obrazu strony co wydłuża znacznie czas uzyskania informacji. Najlepiej podróż planować dużo wcześniej, w domu przed ekranem komputera.

Klaudia Gołaszczyk zaprezentowała ciekawy projekt – stronę www, który wyszedł naprzeciw jej potrzebie gromadzenia różnych ilustracji znalezionych w internecie. Wcześniej materiały gromadzone na dysku w domowym komputerze, teraz mogą być zbierane za pośrednictwem konta utworzonego na stronie http://www.pinterest.com, dostępnego w każdym miejscu, w którym Klaudia ma ze sobą swój telefon.

Strona jest bardzo dobrze zaprojektowana – zbierany materiał można grupować i jest przejrzyście wyświetlany. Interfejs dostosowany do urządzeń mobilnych umożliwia zbieranie kolekcji zdjęć w każdym miejscu.

„Wbijamy przypinkę” do ilustracji, która nam się spodobała i mamy już ją w naszej kolekcji. W każdej chwili możemy wrócić do strony, z której został pobrany obrazek. Zbierane zdjęcia można też potraktować jako linki do ulubionych stron. Możliwości jest wiele, a zadowolony i dumny wyraz twarzy Klaudii zerkającej na pritscreen strony www prezentujący jej profil, z jej kolekcją, bezcenny…

Czym jest user experience?

Zapraszamy do dyskusji